Wat zijn de taken van een ceremoniemeester?

Misschien vind je dit een bijzondere vraag voor een blog van een BABS. Dat kan ik me heel goed voorstellen. Je zou eerder verwachten dat ik een blog schrijf over de taken van een BABS nietwaar? Toch is dit een heel belangrijk punt.

Hebben jullie een ceremoniemeester?

Eén van de eerste vragen die ik aan een bruidspaar stel tijdens het voorgesprek is, of ze ook een ceremoniemeester hebben. Ik vind dit een heel belangrijke rol tijdens een bruiloft. Als er geen ceremoniemeester is, ben je als bruidspaar zelf in de weer om alles te regelen, of zijn er misschien onduidelijkheden. Als BABS voel ik me een stuk rustiger als het bruidspaar een ceremoniemeester heeft. Maar wat zijn nou precies de taken van een ceremoniemeester en wat is het verschil met een weddingplanner?

Het verschil tussen een weddingplanner en een ceremoniemeester

Het verschil tussen een weddingplanner en een ceremoniemeester is, dat een weddingplanner de hele bruiloft voor en met jullie plant. Ze begeleidt en adviseert jullie over de locatie, fotograaf, eten, trouwauto, BABS etc. Ze gaat mee op locatiebezoek, zoekt dingen uit over bands/dj’s. Ze is diegene die het hele gebeuren met jullie uitzoekt.

Een ceremoniemeester gaat ook nog wel eens mee op locatiebezoek en soms geeft ze wel adviezen over het verloop van de dag. Maar waar het bij een ceremoniemeester werkelijk om draait is dat hij/zij de als het ware de floormanager is tijdens de bruiloft.

Wat zijn de taken van een ceremoniemeester?

  • Een ceremoniemeester is verantwoordelijk voor het draaiboek. Hij/zij weet precies wat er die dag gaat gebeuren.

  • De ceremoniemeester denkt mee over de tijdsplanning van de dag.

  • De ceremoniemeester is het aanspreekpunt voor de locatie, fotograaf, BABS en de gasten tijdens de bruiloft.

  • De ceremoniemeester zorgt voor “verrassingen” voor het bruidspaar. Je ziet nog wel eens dat de ceremoniemeester een extra briefje in de kaart doet, om de gasten iets te mee te laten nemen, of iets te laten doen.

  • Als er iets anders gaat dan gepland, overlegt de ceremoniemeester met het bruidspaar wat er gaat gebeuren óf beslist naar eigen inzicht.

  • Een ceremoniemeester is de hele dag aanwezig.

  • Een ceremoniemeester is vaak wat eerder op locatie om dingen klaar te zetten en te versieren.

  • De ceremoniemeester is vaak ook als laatste weg om dingen op te ruimen of af te sluiten.

  • Een ceremoniemeester ontzorgt!

De belangrijkste taak van een ceremoniemeester

Natuurlijk is het per bruidspaar en bruiloft verschillend wat de taken van een ceremoniemeester zijn. Dat gaat altijd in overleg. Sommige dingen wil je misschien zelf doen, of andere dingen zijn helemaal niet op jullie van toepassing. Het allerbelangrijkste van alle taken is wel, dat de ceremoniemeester jullie ontzorgt, zodat jullie kunnen genieten en je je nergens anders druk over hoeft te maken.

Ceremoniemeester inhuren

Vaak wordt een familielid, of vriend(in) gevraagd als ceremoniemeester. Dat gaat meestal goed. Er zit altijd wel een organisatietalent tussen. Wil je graag dat je gasten gewoon kunnen genieten? Of wil je ze niet met deze taak “belasten”?

Dan kun je ook kiezen voor een professionele ceremoniemeester. Behalve BABS ben ik ook in te huren als ceremoniemeester. Wil je daar iets meer over weten? Neem dan gerust gratis en vrijblijvend contact met me op.

Vorige
Vorige

Inzegening huwelijk door een christelijke trouwambtenaar

Volgende
Volgende

Wanneer tijdens de ceremonie spreek je je persoonlijke geloften uit?